Door de digitalisering en snelle technologische veranderingen zijn we aan een nieuw tijdperk beland: Industrie 4.0, ofwel, de vierde industriële revolutie. En dat voelen we op de arbeidsmarkt. Heel wat jobs zijn in verandering of aan het uitdoven, maar gelukkig ontstaan er ook heel wat nieuwe jobs. Willen we ons aanpassen aan deze veranderingen, dan is levenslang leren meer dan ooit relevant!
Het nieuwe levenslang leren in Industrie 4.0
We kennen het allemaal in ons dagdagelijks leven: we zijn online met elkaar verbonden, we kunnen videobellen, we navigeren van A naar B,… Het maakt ons leven een stuk aangenamer, efficiënter en zo maakt het ons sterker. Zeker op bedrijfsniveau is de revolutie al jaren gaande.
Industrie 4.0 draait rond big data en nieuwe digitale en technologische toepassingen die helpen om de kwaliteit van producten te verbeteren en om productieprocessen efficiënter te maken. Denk maar aan automatisering, robots en cobots, artificial intelligence, virtual, mixed & augmented reality,… Het technologische landschap is sterk aanwezig in de bedrijven en wordt steeds uitgebreider.
Deze vernieuwingen maken een grote impact op elke job! Zo moeten alle medewerkers naast hun professionele skills beschikken over de skills van de toekomst: de digitale en 21e-eeuwse vaardigheden. Medewerkers die dit nog niet beheersen worden best bijgeschoold of omgeschoold om bij te benen. Zichzelf blijven ontwikkelen is dus de sleutel tot succes!
De eerste stap tot levenslang leren is dan ook het volgen van opleidingen via mtech+ of het organiseren van een bedrijfsopleiding.
Enthousiasmeer en engageer jouw medewerkers in digitalisering dankzij de DigiSmaakmaker
De DigiSmaakmaker is een interactieve doe-beurs waarmee je de digitale interesses en noden van jouw collega’s in kaart brengt en hen enthousiasmeert voor digitalisering en nieuwe technologieën. Net wanneer we de digitalisering op een positieve ervaringsgerichte manier in team kunnen beleven, wordt onze intrinsieke motivatie aangewakkerd om erover te leren en ermee aan de slag te gaan.
Volvo Cars Gent, Anglo Belgian Corporation en Niko organiseerden alvast als eersten een succesvolle beurs. Deze beurs maakte eveneens deel uit van een groot Europees project “Learning How To Learn - Building a FutureFit adult learning system for thousands of workers across Europe", een FutureFit onderzoeksproject samen met Google en Nesta. Uit dit onderzoek bleek dat maar liefst 93% van de deelnemers over meer digitale skills beschikken na het volgen van een DigiTraject met een DigiSmaakmaker.
Ben jij er klaar voor? Wees een inclusieve onderneming, krijg iedereen aan boord op de digitale trein en organiseer de DigiSmaakmaker in jouw bedrijf!