“We willen betere loopbanen creëren” - mtech+

Kies jouw groep en regio!

Ieder fonds een aanbod op maat.

Als je geen toestemming geeft, mogen we jouw keuze niet opslaan en kan je niet de meest relevante inhoud zien.

Ik werk voor PC219 'controleorganisme'

Kies

“We willen betere loopbanen creëren”

voor werknemer, werkgever
23/10/2025
Actueel
voor werknemer, werkgever

Het West-Vlaamse familiebedrijf LVD groeide in drie generaties uit tot een wereldspeler in plaatbewerkingsmachines. Vandaag zijn er meer dan 2000 mensen aan de slag, zowel in eigen land als internationaal. Achter het succes schuilt een sterke leercultuur met een eigen Academy als motor. Een gesprek met Associate HR Director Michèle Dewulf en Recruiter & Talent Development Specialist Lynn Vandenberghe over de concrete aanpak.

Leercultuur bij LVD

XP Campus als antwoord op krappe arbeidsmarkt

LVD ontwikkelt en bouwt innovatieve machines die metalen platen snijden, plooien of ponsen, samen met de bijhorende software. De plaatbewerkingsmachines vinden hun weg naar uiteenlopende sectoren, van huishoudelijke apparaten tot vliegtuigbouw. “Ons hoogtechnologisch werk evolueert constant,” vertelt Michèle. “Het is belangrijk dat onze medewerkers nieuwe dingen leren of hun kennis kunnen bijschaven. In combinatie met eigen ideeën stimuleren, heeft dat al vaak tot succesvolle producten geleid. Om ervoor te zorgen dat onze mensen blijven evolueren, hebben we twee jaar geleden XP Campus opgericht. Het idee zelf rijpte al veel langer.”

XP Campus gaat verder dan het klassieke opleidingscentrum. Medewerkers op alle niveaus kunnen er in de toekomst terecht voor technische trainingen, bedrijfsspecifieke vormingen en opleidingen rond leiderschapsvaardigheden. “We stellen een zo breed mogelijk aanbod samen”, vertelt Lynn. “Dankzij technische en niet-technische opleidingen zijn starters sneller ingewerkt en krijgen ze meer doorgroeimogelijkheden.”

Die brede aanpak is geen luxe. “De arbeidsmarkt voor technische profielen is krap”, erkent Michèle. “Daarom wordt ons eigen opleidingstraject alsmaar belangrijker”. “Mensen moeten vooral aansluiten bij LVD en onze cultuur. Motivatie om te leren kan zwaarder doorwegen dan technische vaardigheden. Door te investeren in de groei van onze medewerkers, creëren we betere loopbanen en houden we mensen aan boord.” vult Lynn aan.

“Onze leercultuur is nog in volle groei”, benadrukt Michèle. “Alle initiatieven die we vandaag uitrollen, brengen ons dichter bij het doel dat we voor ogen hebben, maar we zijn nog niet aan de eindmeet.”

Formele en informele trainingen

Met een coachende leercultuur wil LVD de ontwikkeling van al zijn medewerkers ondersteunen, zoveel mogelijk kennis delen en de betrokkenheid bevorderen. XP Campus is een recent initiatief, maar sluit aan bij wat al decennia in het bedrijf leeft: on-the-job learning. “Een van onze mensen werkt hier al veertig jaar”, vertelt Lynn. “Eerst als elektricien, dan opstarter, vervolgens field service engineer en nu sales engineer. Die man is trots op zijn parcours binnen het bedrijf en reist de hele wereld rond voor zijn functie. Een fantastisch voorbeeld van wat je met on-the-job training kunt bereiken.”

Het opleidingsplan van LVD omvat zowel informele als formele trainingen. “Machines worden complexer door automatisering”, zegt Michèle. “Techniekers die vroeger jaren rond dezelfde problematieken werkten, moeten nu sneller schakelen. Daarom zijn er verplichte trainingen: een traject dat mensen moeten doorlopen om bepaalde skills te leren. Het informele leren spitst zich meer toe op toolboxmeetings, collega’s observeren en feedback geven als leidinggevende.”

Werkbanken en praktijkkoffers

Een van de meest concrete uitwerkingen van XP Campus zijn de werkbanken. “Die ontwikkelen we zelf voor praktische trainingen”, aldus Lynn. “Mensen kunnen technische handelingen oefenen, los van de druk die ze zouden ervaren op de ‘echte’ werkvloer.”

Ook essentieel: iedereen motiveren om te leren. “Sommige mensen hebben geen goede herinneringen aan het schoolse leren”, licht Lynn toe. “Daarom mag een opleiding niet aanvoelen als stapels theorie uit het hoofd leren. De combinatie van praktijk en theorie is veel laagdrempeliger. We zien dat mensen die slagen voor zo’n test echt trots en gemotiveerd zijn.”

Ook externe partners doen een duit in het zakje. LVD werkt samen met hogescholen en universiteiten die creatieve toepassingen ontwikkelen voor de werkbanken. “Dankzij de praktijkkoffer van TEO hebben we een opleidingstraject ontwikkeld met oefeningen rond elektriciteit. Ideaal om basisvaardigheden onder de knie te krijgen”, stelt Lynn.

mtech+ als waardevolle partner

De leercultuur bij LVD is gaandeweg gegroeid. “Eerst was het vooral top-down”, erkent Michèle. “Aan de hand van feedback pakken we het nu meer bottom-up aan. Leidinggevenden spelen wel een essentiële rol: zij weten wat hun mensen nodig hebben. Het management moet mee zijn, anders leeft het niet in de organisatie.”

Het opleidingsplan van LVD wordt versterkt door de samenwerking met mtech+. Van digitale en technische skills tot Power BI en Nederlands op de werkvloer. “De projectsubsidies van mtech+ hebben ons enorm vooruitgeholpen, zowel bij de opstart van de XP Campus als bij de ontwikkeling van de werkbanken”, stelt Michèle. “Een waardevolle partner die ons ook helpt om initiatieven te structureren in plaats van puur op buikgevoel te werken.”

LVD gebruikt de Learnlog van mtech+ om opleidingen bij te houden: wie schrijft zich in, wat kost een opleiding, welke feedback geven deelnemers. “We vragen ook wat mensen ervan opsteken en hoe ze de kennis in hun werk implementeren”, zegt Lynn. “Dat staat weliswaar nog niet helemaal op punt, maar we gaan het in de toekomst nog meer opvolgen.”

Medewerkers kunnen ook gebruikmaken van de loopbaanrekening van mtech+. Als ze uit eigen beweging een opleiding of loopbaanbegeleiding volgen, betaalt mtech+ de kosten terug. Lynn: “Stel dat iemand een opleiding wil volgen die niet in ons gamma zit. Dan gaan we eerst na of het interessant is om ze toe te voegen. Anders promoten we de loopbaanrekening van mtech+. Een flink duwtje in de rug om werkbaarheid in de sector te stimuleren.”

Over het muurtje kijken

Wat kunnen andere bedrijven leren van LVD’s aanpak? “Zorg dat je directie en leidinggevenden meekrijgt”, adviseert Michèle. “Zij bepalen de resources: hoeveel mensen en budget je mag inzetten. En stel de juiste mensen aan zodat iedereen het opleidingsverhaal steunt en mee uitdraagt.”

“Gewoon beginnen”, vult Lynn aan. “Een leercultuur is een traject van vallen en opstaan. Zie waar je uitkomt en stuur bij op basis van feedback en resultaten. Je hoeft het warm water niet uit te vinden. Kijk over het muurtje naar wat anderen doen en laat je inspireren. Kom gerust bij ons kijken hoe wij het aanpakken.”

Leercultuur bij LVD

LVD heeft een projectsubsidie van mtech+ voor de uitbouw van XP Campus. Het bedrijf gebruikt ook de Learnlog van mtech+ voor opleidingsbeheer en de loopbaanrekening voor medewerkers die uit eigen beweging opleidingen volgen. Verder maakt LVD gebruik van talloze opleidingen uit het open aanbod – van trainingen voor technische profielen tot opleidingen voor leidinggevenden.