Conflicthantering
Doelstelling
In deze opleiding vergroten de deelnemers hun competentie om:
– een conflict positief te benaderen
– een onderscheid te maken tussen de verschillende soorten conflicten
– de ander neutraal te bevragen tijdens een conflict
– op een correcte manier te handelen in verschillende conflictsituaties
– op een correcte manier te bemiddelen
– op een correcte manier te onderhandelen
Doelgroep
Alle medewerkers.
Programma
Ontstaan van conflicten
– Hoe ontstaan conflicten eigenlijk en hoe komt het dat onze emoties zo vaak hoog oplaaien?
– Hoe omgaan met emoties en patstellingen?
Onderscheid tussen confrontatie en conflict
– Hoe kan je op een andere manier naar conflicten kijken?
– Hoe ontstaan weerstanden- Hoe ze vermijden of minimaliseren?
– Afhankelijk van de situatie het conflict anders benaderen.
Oplossen van conflicten
– Aanpak van conflictsituaties;
– Hoe en wanneer onderhandel je?
– Hoe en wanneer bemiddel je?
– Hoe kan je conflictverminderend optreden?