Extra sales skills voor technische profielen
Doelstelling
Tijdens de opleiding gaan we ervaringsgericht aan de slag met diverse klantgesprekken. Je rolt van het ene experiment in het andere en ervaart al doende je individuele drempels alsook je sterktes tijdens je omgang met klanten.
Tijdens gesprekken durf je grenzen stellen en leert je communicatie aan te passen aan de klantsituatie. Hierdoor bereik je je vooropgestelde doel in een gesprek en dit met relatiebehoud tussen jou en de klant. Met nadruk op de “menselijke factor” in relatie tot klanten wordt aan de hand van voorbeelden aangetoond hoe men de klant positief kan beïnvloeden naast de technische know-how die van belang is in het verkoopgesprek.
Gedurende twee dagen oefenen we voor jou moeilijke communicatievaardigheden om zo je comfort alsook je resultaat te vergroten tijdens klantgesprekken.
Doelgroep
Commerciële medewerkers.
Programma
Klantgerichtheid als tweede huid
– Klantgerichtheid is een attitude
– De klantgerichte technieker
– Elke klant is anders
– Klantgerichte taal spreken.
Klantgerichte interventies
– Psychologie in de verkoop
– Omgaan met bezwaren van de klant
– Interne contacten met andere bedrijfsafdelingen
Detecteren van verkoopsignalen
– Cross selling
Vaardigheidsscan
Aan het einde van de opleiding maakt elke deelnemer een scan van de eigen vaardigheden. De oefening resulteert in een overzicht van sterke en groeivaardigheden.
Aan het eind van de opleiding wordt een document afgeleverd waarin een mogelijk leertraject wordt uitgetekend per deelnemer. Dit document vormt voor zowel deelnemer als organisatie een concreet hulpmiddel om het toekomstige groeipad van de deelnemers verder uit te stippelen.