Doelgericht en succesvol communiceren op de werkvloer
Duurtijd
1 dag
Sessies
1
Voertaal
Nederlands
Opleidingsvorm
Klassikale opleiding
Opleidingspartner
Bal & Klein
Programma
Dagdeel 1: Grenzen stellen: neen zeggen en de relatie met de ander intact houden
Inhoud
Duidelijk communiceren, de balans tussen te voorzichtig en te pittig
– Helder zeggen wat je niet wilt
– Wat gebeurt er na de ‘neen’?
– Van verontwaardiging naar acceptatie
Het verschil tussen subassertief, agressief, manipulatief en assertief gedrag
Wat je niet zegt maar wel vertelt (de impact van non-verbale communicatie)
Gesprekstechnieken:
– de assertieve neen (snap wat de ander wilt, zeg wat jij wilt, vang de reactie van de ander op,
begrip opbrengen (indien de ander blijft argumenteren)
– de kapotte grammofoonplaat (indien de ander maar blijft volhouden en argumenteren)
metacommunicatie (indien iemand nog blijft doordrammen)
Dagdeel 2: Iemand aanspreken op gedrag
Een collega is regelmatig onvriendelijk tegen een andere collega en vindt van zichzelf dat hij goed bezig is want “hij laat zich niet doen”. Zeg je er wat van? Jouw leidinggevende heeft onrealistische eisen. Wat doe je ermee?
Soms doen mensen dingen die jou direct of indirect schaden. Het is fijn als je ze daarop kunt aanspreken. Binnen veel organisaties is dat ook de norm: ‘Hier spreken we elkaar aan’. Maar in de praktijk is dat heel lastig, want mensen zijn maar zelden blij met ongevraagde feedback. Het resultaat is dat ze mokken, je negeren, zich terugtrekken of ruziemaken. Dat is de belangrijkste reden waarom we ze liever niet aanspreken.
Nochtans zijn er manieren om te voorkomen dat mensen weerstand bieden. Als je doorhebt wat er gebeurt met mensen die kritiek krijgen, weet je hoe je beter kan reageren.
Zo slaag je erin om constructieve gesprekken te houden en klaarheid te scheppen.
Inhoud
– Iemand aanspreken zonder lading
– Zelfrechtvaardiging als logische reactie en hoe daarmee omgaan
– 5 G-Gesprekstechniek stap voor stap:
– Feitelijk beschrijven van andermans gedrag
– Het effect van het gedrag van de ander verbaal spiegelen
– Pull-techniek: vaak is het productiever om iemand zelf met oplossingen te laten komen dat dat je zegt wat ze vanaf een bepaald moment moeten doen
Daarnaast hebben we aandacht voor:
– Valkuilen (oordelen, overdrijven, interpreteren …)