Opleidingen zijn een essentieel onderdeel van talentontwikkeling. Maar hoe zorg je ervoor dat het geleerde niet in de opleidingszaal blijft hangen, maar écht zijn weg vindt naar de werkvloer? Daar komt het model van de 12 hefbomen rond leertransfer in beeld. Dit model, wetenschappelijk onderbouwd en uitgewerkt door dr. Ina Weinbauer-Heidel, biedt bedrijven een stevig en praktisch kader om de impact van opleidingen te maximaliseren.
Wat is leertransfer?
Leertransfer betekent dat medewerkers na een opleiding het geleerde effectief toepassen in hun dagelijks werk. Het gaat dus niet alleen om kennis opdoen, maar vooral om die kennis omzetten in concrete acties, nieuwe vaardigheden en verbeterde prestaties op de werkvloer. Een opleiding heeft pas écht impact als ze leidt tot verandering in gedrag en werkresultaten.
Waarom is leertransfer zo belangrijk?
Bedrijven investeren veel tijd en middelen in opleiding en ontwikkeling. Toch blijkt uit onderzoek dat een groot deel van wat geleerd wordt, niet of slechts gedeeltelijk wordt toegepast. Dat is jammer, want zonder transfer blijft de impact van een opleiding beperkt. Door actief in te zetten op leertransfer, halen bedrijven meer uit hun opleidingsinspanningen en bouwen ze aan een duurzame leercultuur waarin medewerkers blijven groeien.
De 12 hefbomen: een kompas voor effectieve leertrajecten
Het model van de 12 hefbomen biedt concrete handvatten om leertransfer te versterken. De hefbomen zijn verdeeld over drie invalshoeken: de deelnemer, het ontwerp van de opleiding en de organisatie. Elke hefboom vertrekt van een vraag.
De deelnemer
- Transfermotivatie
Hoe zorgen we ervoor dat deelnemers gemotiveerd zijn om het geleerde ook écht toe te passen op de werkvloer? - Geloof in eigen kunnen
Hoe versterken we het vertrouwen van deelnemers dat ze de nieuwe kennis en vaardigheden ook effectief kunnen gebruiken in hun job? - Transferwilskracht
Hoe ondersteunen we deelnemers om vol te houden bij het toepassen van het geleerde, ook als het even tegenzit?
Het opleidingsontwerp
- Heldere verwachtingen
Hoe maken we vooraf duidelijk wat deelnemers mogen verwachten van de opleiding én wat er van hen verwacht wordt tijdens en na het traject? - Relevante inhoud
Hoe zorgen we er voor dat de deelnemers de inhoud van een opleiding relevant vinden voor hun werk? - Actief oefenen
Is er ruimte om het geleerde meteen en op een realistische manier te oefenen ? - Transferplanning
Hoe helpen we deelnemers om een concreet plan te maken voor het toepassen van het geleerde in hun werk?
De organisatie
- Mogelijkheden voor toepassing
Krijgen deelnemers de kans, de middelen én de toestemming om het geleerde effectief toe te passen op de werkvloer? - Persoonlijk transfervermogen
Hoe zorgen we ervoor dat deelnemers voldoende tijd en energie hebben om het geleerde in de praktijk te brengen? - Steun van leidinggevenden
Is de (directe) leidinggevende actief betrokken en biedt hij of zij ondersteuning bij het toepassen van het geleerde? - Steun van collega’s:
Is er een stimulerende werkomgeving waarin collega’s het toepassen van nieuwe kennis en vaardigheden aanmoedigen? - Transferverwachtingen in de organisatie:
Wordt het zichtbaar en gewaardeerd wanneer medewerkers nieuwe vaardigheden effectief inzetten in hun werk?
Door deze hefbomen bewust in te zetten – zowel voor, tijdens als na een opleiding – vergroot je de kans dat een leertraject leidt tot duurzame gedragsverandering en betere prestaties.
Een kader dat opleidingen strategisch verankert
Bedrijven die met dit model werken, bouwen terzelfdertijd aan een leercultuur waarin opleidingen geen losstaande of vrijblijvende initiatieven zijn, maar deel uitmaken van een breder ontwikkelbeleid met een focus op resultaten. Dat biedt ook kansen om externe ondersteuning slim in te zetten:
- Het open opleidingsaanbod van mtech+ heeft aandacht voor deze 12 hefbomen.
- De projectsubsidies kunnen ingezet worden om leertrajecten te versterken en te verankeren, bijvoorbeeld door met deze 12 hefbomen aan de slag te gaan.
Zo ontstaat een geïntegreerde aanpak waarin leren, werken en ontwikkelen hand in hand gaan.
Conclusie: van leren naar doen
Een opleiding is pas geslaagd als ze leidt tot groei bij de medewerker én het bedrijf. De 12 hefbomen helpen om die stap van leren naar doen te zetten. En dat is precies wat nodig is om talentontwikkeling duurzaam te maken.