Hoe de opleidingsbereidheid stimuleren?mtech+ helpt mee drempels verlagen! - mtech+

Kies jouw groep en regio!

Ieder fonds een aanbod op maat.

Als je geen toestemming geeft, mogen we jouw keuze niet opslaan en kan je niet de meest relevante inhoud zien.

Ik werk voor PC219 'controleorganisme'

Kies

Hoe de opleidingsbereidheid stimuleren?mtech+ helpt mee drempels verlagen!

voor werknemer, werkgever, werkzoekend, onderwijs
22/10/2025
Actueel
voor werknemer, werkgever, werkzoekend, onderwijs

In een sector die voortdurend evolueert, is blijven leren essentieel. Toch blijkt de opleidingsbereidheid bij veel werknemers nog te laag. Een opvallende reden? Veel mensen ervaren geen opleidingsnood. Ze denken dat ze voldoende kunnen, dat hun job niet verandert, of dat opleiding hen weinig zal opleveren. Die inschatting klopt niet altijd: de arbeidsmarkt verandert snel, en nieuwe vaardigheden worden steeds belangrijker.

Daarnaast zijn er heel wat praktische en mentale drempels die deelname aan een opleiding bemoeilijken. Gelukkig zet mtech+ zich actief in om die drempels weg te nemen en leren aantrekkelijker te maken.

Wat houdt mensen tegen?

Volgens een onderzoek van ABVV zijn er verschillende factoren die mensen ervan weerhouden om opleidingen te volgen:

  • Geen ervaren opleidingsnood
    Veel mensen denken dat ze geen opleiding nodig hebben. Ze voelen zich comfortabel in hun huidige job en zien geen directe meerwaarde. Maar de nood is er vaak wél, alleen is die niet altijd zichtbaar. Opleiding kan helpen om mee te evolueren met technologische veranderingen, nieuwe werkmethodes of interne doorgroeikansen.
  • Tijdgebrek
    Werknemers hebben het druk: op het werk, thuis en in hun vrije tijd. Opleiding komt vaak onderaan de prioriteitenlijst, zeker als het niet dringend lijkt. Ook werkzoekenden ervaren tijdsdruk door sollicitaties en administratieve verplichtingen.
  • Persoonlijke drempels
    Leeftijd, gezondheidsproblemen of negatieve leerervaringen kunnen mensen onzeker maken. Sommigen denken: “Leren is niets voor mij,” terwijl ze wél baat zouden hebben bij een opleiding die aansluit op hun ervaring en leerstijl.
  • Institutionele obstakels
    Moeilijke inschrijvingsvoorwaarden, opleidingen die niet doorgaan door te weinig deelnemers, of lesmethodes die niet aansluiten bij de doelgroep kunnen ontmoedigend werken.
  • Weinig steun van de werkgever
    Niet elke werkgever ziet de meerwaarde van opleiding in. Soms ontbreekt het inzicht in toekomstige competentienoden, of wordt opleiding gezien als een kost in plaats van een investering.
  • Nut niet duidelijk
    Zowel werknemers als werkgevers maken een afweging: “Wat levert deze opleiding op?” Die inschatting is niet altijd correct. Een opleiding kan cruciaal zijn voor jobzekerheid of productiviteit, maar dat is niet altijd meteen zichtbaar.
  • Gebrek aan informatie
    Het opleidingslandschap is complex. Waar begin je? Welke opleiding past bij jouw profiel? Wat zijn de voorwaarden? Zonder begeleiding is het moeilijk om de juiste keuzes te maken. Volgens de Adult Education Survey (AES) heeft slechts een beperkt deel van de volwassenen toegang tot advies over leermogelijkheden, competentie-erkenning of financiële steun.

Wat doet mtech+?

Bij mtech+ geloven we dat iedereen moet kunnen groeien. Daarom nemen we concrete acties om opleidingsbereidheid te stimuleren en drempels weg te nemen:

1. Duidelijke info en persoonlijke begeleiding

Onze opleidingsadviseurs staan klaar om je wegwijs te maken in het aanbod. We luisteren naar je noden, geven advies op maat en zorgen dat je snel weet waar je aan toe bent.

2. Financiële drempels verlagen

  • Gratis opleidingen voor werknemers in onze sector (PC 111 en PC 209).
  • Subsidies voor zowel formeel als informeel leren, zodat bijvoorbeeld interne trainingen en coaching ondersteund kunnen worden.
  • Een loopbaanrekening waarmee werknemers zelf opleidingen kunnen volgen, zonder afhankelijk te zijn van hun werkgever.

3. Opleidingen die écht relevant zijn

  • Ons aanbod is sectorspecifiek, afgestemd op de jobs in de metaal- en technologische industrie.
  • We werken met het “12 hefbomen”-model voor leertransfer: een aanpak die focust op het toepassen van leerresultaten in de praktijk.
  • Elke opleiding is helder omschreven: doelgroep, doelstellingen, inhoud en aanpak zijn duidelijk, zodat je weet wat je mag verwachten.

4. Een positief leerklimaat in bedrijven

Via projectsubsidies ondersteunen we initiatieven die competenties in kaart brengen, leercultuur stimuleren en leertrajecten integreren in het dagelijkse werk.

5. Leiderschap dat leren stimuleert

In onze opleidingen rond leidinggeven staat leerleiderschap centraal. Leidinggevenden leren hoe ze:

  • een veilige leeromgeving creëren,
  • feedback geven en ontvangen,
  • informeel leren stimuleren,
  • en zelf het goede voorbeeld geven als leerrolmodel.

6. Pilootproject rond leerambassadeurs

We geloven in de kracht van brugfiguren: collega’s die anderen inspireren om te leren. In ons pilootproject rond leerambassadeurs onderzoeken we hoe deze aanpak kan bijdragen aan een duurzame leercultuur op de werkvloer.

7. Minder administratie voor werkgevers

Met onze learnlog-tool maken we het opleidingsproces overzichtelijk. Werkgevers kunnen eenvoudig opleidingen registreren, opvolgen en rapporteren. Zo wordt leren niet alleen makkelijker, maar ook meetbaar.

Kort samengevat: mtech+ maakt leren toegankelijker, relevanter én haalbaar. We verlagen drempels, bieden ondersteuning en zorgen ervoor dat iedereen in onze sector de kans krijgt om zich te ontwikkelen.