Kostprijsberekening en -analyse
Doelstelling
De sterke focus op inzicht, belang en toelichting bij de verschillende kostprijselementen en hun onderlinge relatie, gedragspatroon en evolutie (in de tijd, veranderd volume,…) opent nieuwe inzichten.
De deelnemer verwerft via case studies een praktisch inzicht in de samenstelling van de kostprijs van een (half-)afgewerkt product of dienst en de wisselwerking naar zaken als assortimentsbeheer, machine-R&D, divisionele rapportering, invloed HRM, magazijn-organisatie, wisselkoersen, grondstofcontracten, commissiesystemen,,…
Hij maakt kennis met de gangbare kostprijscalculatiesystemen en kan met deze parate kennis een concurrentiële verkoopprijs bepalen en aan doelgerichte kostenbeheersing doen.
Doelgroep
Lijn- en dienstverantwoordelijken, bedienden administratie en verkoop, ...
Programma
• Het begrippenkader van kosten en kostprijssystemen:
o vaste en variabele kosten
o directe en indirecte kosten
o kostenplaatsen en kostensoorten
o kostengedragingen (gemiddeld, marginaal, progressief, degressief,….)
• Full costing:
o principes en methodes
o toeslagmethode
o toepassingen.
• Direct costing:
o contributie-analyse
o break-even analyse
o toepassingen
• Standaardkostprijscalculatie:
o principes
o toepassing
• Activity Based Costing: de voornaamste principes.
• Target Costing & Value engineering:
o principes
o implementatie
• Key topics, zoals:
o formulieren/documenten (electronic)
o parameters ter opvolging (Kritische Performantie Indicatoren (CPI’s))
o opbouw kostprijscalculatie: methodiek
o divisionele benadering (analytisch/multiproduct company)
o simulaties
• Eindcase: van V&W-rekening naar kostprijscalculatiesysteem.
Voorkennis
Om optimaal nut te halen uit deze opleiding is het aangewezen noties te hebben van hoe een resultatenrekening van een bedrijf eruit ziet. Deze kunnen verworven worden via de opleiding “Lezen en interpreteren van de jaarrekening”.
Getuigschrift
Iedere deelnemer ontvangt een getuigschrift van deelname.