Debiteurenbeheer – algemeen
Doelstelling
De sessie wordt gesplitst in een theoretisch & een praktisch gedeelte. In de theorie leggen we het proces van een goede klantenopvolging uit, samen met het belang ervan. In het praktisch gedeelte gaan we dieper in op enkele voorbeelden.
Doelgroep
Ondernemers, bedrijfsleiders, financiële en commerciële medewerkers en verantwoordelijken. Kortom: iedereen de bekommerd is om het betaalgedrag van de klanten.
Programma
Je leert hoe je een debiteurenadministratie kan uitwerken. Met bijzondere aandacht voor de preventieve en curatieve maatregelen die u kan treffen en valkuilen waarop je moet letten.
– Wettelijk kader
– Het belang van debiteurenbeleid- en beheer: directe en indirecte gevolgen van een lange betalingstermijn of laattijdige betalingen.
– Preventieve maatregelen: minder wanbetalers in drie stappen
– Curatieve maatregelen: de klant betaalt niet, wat nu? ◦Wat is een goede interne procedure?
– Welke processen heb je nodig?
– Wanneer kies je welke externe partner?