Werken aan werkgeluk doe je zo dankzij deze tips! - mtech+

Kies jouw groep en regio!

Ieder fonds een aanbod op maat.

Als je geen toestemming geeft, mogen we jouw keuze niet opslaan en kan je niet de meest relevante inhoud zien.

Ik werk voor PC219 'controleorganisme'

Kies

Werken aan werkgeluk doe je zo dankzij deze tips!

werkbaar werk, werkgeluk, welzijn, tips

voor werknemer, werkgever
5 minuten leestijd
Actueel
voor werknemer, werkgever

Iedereen wil graag gelukkig zijn, ook op het werk. Een positief gevoel op de werkvloer, de plek waar we zoveel tijd doorbrengen, heeft immers een grote invloed op de rest van ons leven. Ook voor organisaties is werkgeluk relevant. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat gelukkige medewerkers gezonder zijn, meer betrokken, beter samenwerken en productiever zijn.

Werkgeluk krijgt in België steeds meer aandacht, maar toch zien we dat er nog heel wat opportuniteiten zijn om onze scores te verbeteren.  Reden te meer om tijdens De Week van het Werkgeluk (van 19 tot 25 september 2022) elkaar te inspireren en de handen in elkaar te slaan om werken aan werkgeluk tot de normaalste zaak van de wereld te maken. Deze themaweek wil een echte katalysator zijn om werkgeluk overal op de agenda te zetten en duurzame initiatieven aan te moedigen.

Op de website van de Week van het Werkgeluk kan je daarom heel wat werkgeluk inspiratie vinden, inclusief een kalender boordevol activiteiten waar je vrijblijvend aan kan deelnemen.  

Duurzaam werken aan werkgeluk

Er is - helaas - geen magische oplossing die je als individu of als organisatie kan toepassen met werkgeluk als instant resultaat. Natuurlijk zijn er heel wat quick wins, maar een duurzame aanpak brengt je een flink pak verder. Het gaat om een stap-voor-stap aanpak, een traject van langere duur, waarbij je op zoek gaat naar de ideale setting die het best werkt voor jouw specifieke context en organisatiecultuur. Het goede nieuws is dat er heel veel uiteenlopende sleutels zijn waarop je kan inzetten om meer werkgeluk mogelijk te maken. We maakten de verschillende drijfveren overzichtelijk aan de hand van onze piramide van werkgeluk in dit artikel.

Aan medewerkers en organisaties die nu al enkele inzichten willen om meteen impact te maken op het eigen werkgeluk en dat van collega’s, kunnen we alvast deze praktische tips meegeven:

Tip 1 : Zet in op open en informele communicatie

Duidelijke en effectieve communicatie is hét geheim van succesvolle (team)prestaties. Zowel managers als medewerkers kunnen hier hun steentje aan bijdragen. De organisatie kan zorgen dat er voldoende ruimte en gelegenheden worden gecreëerd voor informele gesprekken. Moedig medewerkers dus zeker aan en creëer voldoende gelegenheid waarin men het ook over andere zaken kan hebben dan enkel de job inhoud. Informele communicatie tussen collega’s is immers een broodnodig ingrediënt voor teamcohesie en vertrouwen.

Ook leidinggevenden kunnen actief inzetten op de mens achter de functietitel door regelmatig en oprecht te informeren naar “Hoe gaat het met jou?". Niet alleen wordt hiermee de psychologische veiligheid versterkt, maar krijgt de medewerker ook de kans om aan te geven wat goed loopt, of iets aan te kaarten waar hij of zij misschien net hulp of advies bij kan gebruiken. Tot slot geeft de team leader hiermee ook een belangrijk ‘leading by example’ signaal dat aantoont dat binnen jullie organisatie belang wordt gehecht aan het intermenselijke aspect.

Tip 2: Ga voor positieve ervaringen

De kracht van een positieve mindset is het spenderen van bewuste aandacht aan wat goed loopt en het kaderen van wat ‘fout’ loopt als leerkansen en uitdagingen die je samen aangaat, desnoods met vallen en opstaan. Als organisatie kan je ook absoluut inzetten op een positieve bedrijfscultuur die op net dezelfde manier werkt en daardoor medewerkers de ruimte en waardering geeft voor initiatieven en opportuniteiten.

Onze tip: creëer samen positieve ervaringen waar nog lang over nagekaart kan worden. Kruid je interacties met collega’s bijvoorbeeld met humor, waardering en werkplezier, sta stil bij de kleine en grote successen die je hebt geboekt en breng als team regelmatig leuke momenten met elkaar door. Dat kan aan de hand van ‘grotere’ initiatieven zoals bedrijfsuitjes of events, maar kan even makkelijk doorheen de dagdagelijkse activiteiten verweven worden: als onderdeel van meetings, als klein ontspanningsmomentje tussendoor of een drink aan het eind van een werkdag.

Tip 3: (Mentale) welzijnsinterventies

Welzijn op het werk is geen nieuw thema en heeft – gelukkig – al een hele ontwikkeling doorgemaakt. De fruitmand en sportactiviteiten zijn ondertussen uitgegroeid tot vaak duurzame en meer grootschalige activiteiten rond gezonde voeding en beweging die passen bij de organisatie. Ondertussen zien we ook steeds meer initiatieven ontstaan die erkennen dat welzijn draait om zoveel meer dan alleen fysieke gezondheid.

Organisaties kunnen immers zowel preventief als curatief inzetten op mechanismen om stress en burn-out tegen te gaan en medewerkers hiervoor heel wat ondersteunende tools aanreiken. Begrijpen hoe het stress-mechanisme in elkaar zit en informeren omtrent gezonde coping-mechanismen is een belangrijke pijler. Wanneer leidinggevenden, maar ook collega’s, de stress signalen tijdig kunnen herkennen (bij anderen of bij zichzelf), kan er ook veel sneller worden ingegrepen en kan uitval en een potentieel lang hersteltraject voorkomen worden. Ook het pure mentale aspect komt steeds meer aan bod en we zien mindfulness- en ontspanningstechnieken steeds meer hun weg vinden naar de werkvloer.

Een zeer praktische tip in dit kader: pauze werkt! Zorg voor voldoende pauzemomenten en als je daar geen impact op hebt, zorg er dan voor dat de bestaande pauzes échte pauzes zijn, ook al duren ze maar enkele minuten. Nog even snel een mailtje lezen of je sociale media checken houdt je brein nog steeds in een actieve modus. Zorg ervoor dat je volledig kan loskoppelen: ga even recht staan, doe een stretchoefening, neem een frisse neus of een drankje, sluit even je ogen,…  maar wat je ook doet, geef het je volle aandacht. Zo geef je niet alleen je lichaam maar ook je brein een kans om te herladen.

Tip 4: Random acts of kindness

Ooit al een onverwacht complimentje of een attentie gekregen? Fijn toch?! Deze kleine positieve sociale interacties kunnen ons werkgeluk een stevige boost geven. Vriendelijke interacties op het werk hebben namelijk enorm veel voordelen – naast het feit dat ze geen geld en amper tijd hoeven te kosten: erkenning voor het werk dat we doen geeft niet alleen de ontvanger een extra dosis zelfvertrouwen, het versterkt de verbondenheid en heeft ook een positief effect op de persoon die de appreciatie uit. Ook de organisatie vaart wel bij een ‘kindness culture’, aangezien onderzoek aantoont dat vrijgevigheid, hoffelijkheid, hulp bieden, erkenning, complimentjes en positieve feedback stuk voor stuk de productiviteit en effectiviteit verhoogt en de samenwerking en innovatie verbetert.

De thuiswerkrevolutie heeft het spontane aspect van toevallige ontmoetingen en interacties wel bemoeilijkt: de dankjewel in de gang of de ‘super gedaan’ aan het eind van een meeting is ietwat uitdagender geworden. Gelukkig kunnen we onze creativiteit aanboren om empathie, aandacht en complimentjes te blijven geven aan onze collega’s en de kracht van “random acts of kindness” ook in een hybride werkcontext mogelijk te maken.

Ook jij kan op heel veel kleine (hybride) manieren voor jouw collega’s het verschil maken via random acts of kindness: een (digitaal) kaartje bij een speciale gebeurtenis, een grappig whatsappje, spontaan je hulp aanbieden bij een lastige klus, een schouderklopje of aanmoediging, een telefoontje plegen om te vragen hoe het gaat, een kleine attentie achterlaten op het bureau van je collega,… Niet te veel over nadenken en gewoon doen. Je merkt vanzelf het effect!