“Duaal leren is voor ons dé manier om geschikte kandidaten te vinden” - mtech+

Kies jouw groep en regio!

Ieder fonds een aanbod op maat.

Als je geen toestemming geeft, mogen we jouw keuze niet opslaan en kan je niet de meest relevante inhoud zien.

Ik werk voor PC219 'controleorganisme'

Kies

“Duaal leren is voor ons dé manier om geschikte kandidaten te vinden”

knelpuntberoepen, on the job training, onderwijs, duaal leren

voor werknemer, werkgever, onderwijs
4 minuten leestijd
Actueel
voor werknemer, werkgever, onderwijs

Duaal leren, dat is het nieuwe leren. Het is niet alleen op de schoolbanken waar dingen worden aangeleerd maar ook op de werkvloer. Leerlingen steken hun poot uit (zie de Vlaamse campagne over duaal leren) en dat kunnen wij alleen maar ondersteunen!

We gaan het niet onder stoelen of banken steken: duaal leren dat vergt een extra inspanning maar het loont. Dat is zeker! Door een leerling op de werkvloer te begeleiden, kan je hem/haar klaarstomen voor tewerkstelling in jouw bedrijf!

War for talent, dat brengt heel wat druk met zich mee.

We kunnen er niet onderuit dat er een war for talent heerst op onze arbeidsmarkt. Er zijn veel openstaande (technische) vacatures en het aantal werkzoekenden is opmerkelijk laag. Scheepswerf Ruppelmonde weet ook dat in de toekomst het alsmaar moeilijker zal worden om vacatures van knelpuntberoepen in te vullen. “We hopen om via een duaal leertraject gemotiveerde nieuwe werknemers te vinden” voegt Pol Jansen van Scheepswerf hieraan toe. Bij Atelier Manus BV passen zij dezelfde strategie toe. “Duaal leren is voor ons dé manier om geschikte kandidaten te vinden. Wij zijn een kleine kmo en kunnen niet op tegen de loonvoorwaarden van grotere bedrijven. We willen via duaal leren tonen dat een klein familiaal bedrijf zeer aangenaam is om in te werken en dat de verloning zeker oké is”.

En zij zijn niet de enige! Ook het bedrijf Eliet NV besloot om van start te gaan met duaal leren. Zij vinden het belangrijk dat nieuwe werknemers de tijd krijgen om zonder druk ervaring op te bouwen. “Er worden vaak te hoge verwachtingen gesteld die niet altijd ingelost kunnen worden. Voor bedrijven en werknemers is dat niet gezond. Door duale leerlingen de tijd en ruimte te geven kunnen zij zich bewijzen en groeien binnen de onderneming.”

Knelpuntberoepen invullen door een technische on the job training

Hoeknaadlasser, plaatlasser, lasser-monteerder, … Het zijn slechts een paar knelpuntberoepen binnen onze sector waar heel wat vacatures voor openstaan. Geen gemakkelijke klus om al deze openstaande vacatures in te vullen (wetende dat de technische studierichtingen krimpen, minder leerlingen kiezen ervoor dus krimpen/verdwijnen deze zelf). Maar we kunnen wel zoveel mogelijk ons steentje bijdragen door iemand klaar te stomen en een nodige technisch on the job training te voorzien. Bij een duaal traject wordt de student opgeleid tot een werknemer die de kneepjes van het vak én van het bedrijf kent.

Bovendien leert een student in het bedrijfsleven de nieuwste technologieën, installaties en machines kennen. En niet alleen zij leren iets bij! Ook het bedrijf kan leren van wat de student op de schoolbanken heeft geleerd. Een win-win dus!

Starten met duaal leren, hoe doe je dat eigenlijk?

Er zijn 3 basisstappen die je als onderneming doorloopt:

Stap 1: vraag een erkenning aan
Stap 2: vind de perfecte match
Stap 3: vanaf nu kan je aan de slag

Klinkt dat te simpel? Bedrijven die jou al voorgingen kunnen het nochtans beamen: “het ging heel vlot!” Natuurlijk vergt het wel een extra inspanning maar net daar willen wij als loopbaanfonds het verschil maken. We overlopen met jou de procedure om erkend te worden, je krijgt hulp bij welk soort opleidingen er zijn en welke passen binnen het bedrijf, enzovoort… Onze aanpak is gebaseerd op co-creatie van duale trajecten door experten van het onderwijs en het bedrijfsleven. Dit resulteerde in een Stappenplan Duaal leren Slim organiseren.

Naast de 3 bovenstaande stappen, denk je als bedrijf ook best na hoe je je zal organiseren. Je moet zeker zijn dat de mentor de student kan begeleiden. De mentor zal best ook zijn of haar werk anders organiseren zodat hij of zij voldoende beschikbaar en toegankelijk is. Dat durft men wel eens te onderschatten.

Duaal leren is een opleidingstraject dat de nodige tijd en aandacht vergt. Een mentor moet zijn/haar werk anders gaan organiseren om een student te kunnen begeleiden en opvolgen. We proberen hiermee maximaal rekening mee te houden bij de opmaak van de planning. Afhankelijk van de werkdruk lukt dat de ene dag al wat beter dan de andere”.

Frederic Lietaer, Eliet NV

Nog enkele werkpuntjes…

Dat we een poot moeten uitsteken, dat is zeker. Duaal leren is een verhaal in beweging. Vanuit het ESF-project Duaal Intersectoraal ontstond een lerend netwerk. Samen met andere sectoren, scholen en de overheid kijken we naar de werkpunten van duaal leren en één voor één pakken we die aan.”

Als bedrijf evalueer je best tijdens en na het duale traject. Volgende vragen kunnen hierbij helpen: “Voldeed deze student aan de gestelde verwachtingen? Werkte de student op de juiste afdeling? Hoe heeft de mentor het traject ervaren?”

Na een evaluatie weet Metaalconstructie Vanderscheuren NV hierdoor dat zij niet meer twee duale studenten tegelijk zullen laten opstarten in dezelfde afdeling. Daarnaast hebben zij zich ook voorgenomen om in de toekomst meer te peilen naar de motivatie van de student.

Frederic Lietaert van Eliet NV vult ook aan dat hij graag in de toekomst een audit zou aanbieden in samenwerking met mtech+. Op die manier kunnen zij hun mentor evalueren en stimuleren om zijn/haar aanpak in vraag te stellen. “Zo kan je verbeteren waar mogelijk.”

Aan de slag met duaal leren!

Begint het al te kriebelen? En wil je graag jouw openstaande vacature invullen? Neem contact op met één van onze experten duaal leren en samen steken we poot uit!

Betty De Muynck
[email protected]
0497 43 74 44