Bilfinger ROB – Zwijndrecht – April 2024
Bilfinger ROB heeft zich vanaf het begin van duaal leren volledig ingezet voor deze bijzondere leervorm. Jaarlijks verwelkomen ze een aantal duale leerlingen die het 7e jaar BSO lasser monteerder duaal of fotolassen volgen. Om een goed beeld te kunnen vormen van de begeleiding en de lasschool die ze in de afgelopen jaren hebben opgebouwd, spraken we met mentoren, huidige duale leerlingen én afgestudeerden die nu aan de slag zijn.
Peter Vleesschouwer (mentor): Voorafgaand aan hun duale opleidingstraject doorlopen alle leerlingen een stage. Dit stelt ons als bedrijf in staat om zorgvuldig te selecteren en de verwachtingen duidelijk te maken aan de leerlingen. Aan het begin van het schooljaar stellen we concrete doelstellingen vast. Hoewel de lat hoog ligt, werken we samen met de leerlingen om hen stap voor stap naar het gewenste niveau te begeleiden. En eerlijk is eerlijk, sommige leerlingen weten zelfs die hoge lat te overstijgen!
Voorbeelden hiervan zijn Ian en Timo. Beiden hebben een bijzondere weg afgelegd na hun afstuderen. Ian, die twee jaar geleden zijn diploma behaalde, en Timo, die vorig jaar afstudeerde, zijn beiden gestart als lasser bij Bilfinger ROB.
Wat hun verhaal extra bijzonder maakt, is dat ze hun zesde jaar hebben doorlopen tijdens de coronapandemie. De praktijklessen vielen grotendeels weg vanwege de lockdowns, waardoor ze met een achterstand begonnen. Ondanks deze uitdagingen hebben ze niet alleen de doelstellingen van het zevende jaar behaald, maar ook die van een extra IBO-opleiding van zes maanden in datzelfde jaar. Kortom, ze zijn begonnen met een achterstand, maar hebben zichzelf ruimschoots overtroffen!
Timo en Ian, wat kan je ons vertellen over je ervaring met duaal leren?
Timo: Ik ging niet graag naar school. Ik ben veel liever met mijn handen bezig dan op de schoolbanken te zitten. Duaal leren was voor mij dus ideaal. Ik kon doen wat ik graag doe en werd ervoor vergoed. Ik heb ook zeer bewust voor dit bedrijf gekozen. Na de drie stages in het zesde wist ik dat dit de beste keuze voor mij was. De werksfeer is hier super en hier kon ik heel veel leren. Alle lasprocedés komen aan bod maar ook veel soorten metalen.
Ian: Voor mij is dat hetzelfde. Ik heb veel geleerd tijdens mijn duale jaar. Ik vond vooral de andere kijk op theorie leuk. Op school is dit vaak uit boeken maar dit maakt het moeilijk om te linken aan de praktijk. Hier paste ik de theorie meteen toe en leerde snel hoe ik iets moest doen.
Peter: Aan het einde van hun traject hebben ze maar liefst 18 lascertificaten behaald, terwijl ze slechts drie dagen per week hier leerden. Hierdoor konden ze na hun opleiding direct aan de slag als lasser. Beide vormen een inspirerend voorbeeld van hoe het duale systeem zou moeten functioneren. Ze hebben alle leermogelijkheden met beide handen aangegrepen, en nu schiet hun loopbaan als een raket omhoog!
Wat vonden jullie het meest waardevol aan het duaal leren?
Ian: Het feit dat onze proefstukken ook via foto’s werden gecontroleerd. Op school zijn het enkel visuele controles. Je leert super veel van die foto’s.
Timo: Ik kan graag veel. Ik wil alles kunnen én zo snel mogelijk. Omdat ik vorig jaar alleen werkte, heb ik hier veel meer geleerd dan wat ik op school had kunnen leren.
Peter: Ook niet te onderschatten is dat ze meteen als lasser aan de slag konden. De meeste starters moeten eerst een IBO van 6 maanden volgen. Dit maakt meteen ook een verschil in loon.
Vervolgens spreken we met Liam, Rasim, en Jonathan, de huidige lichting. Ook Nathalie, hun mentor, sluit zich bij ons aan.
Bij de vraag waarom ze voor dit bedrijf kiezen, is het antwoord unaniem: “Dit bedrijf past gewoon het beste bij mij.”
Waarom heb je gekozen voor een duale opleiding?
Liam: Het was niet een echt een keuze. Duaal leren was de enige optie voor de opleiding fotolassen op onze school. Toch ben ik blij dat ik hiervoor heb gekozen. Het zijn de kleine dingen die het verschil maken. Zoals zelf de benodigde materialen pakken in plaats van erom te moeten vragen. Duaal leren heeft me geleerd om zelfstandig te zijn en verantwoordelijkheid te nemen. Het respect is gewoon anders.
Nathalie: We starten met de boodschap dat respect wederzijds is en dat ze verantwoordelijkheid moeten nemen. In het begin was dit moeilijk, maar gaandeweg ontstond er een klik. Er heeft al een mooi groeiproces plaats gevonden zowel op het gebied van laswerk als op persoonlijk vlak. Het zijn echt 3 andere dan toen ze hier startten.
Peter: We gaan met iedereen om als volwassen. Of het nu stagairs, duale leerlingen of werknemers zijn. Het helpt de jongeren zeker in hun volwassen worden.
“Een goede vakmens is ook essentieel. Ze zijn broodnodig!”
Wat vind je op dit moment het meest waardevol aan het duaal leren?
Jonathan: De feedback en begeleiding is hier veel sneller dan op school.
Liam: Ja en je moet hier beter presteren. Ik vind het ook veel gemakkelijker om op te staan om naar hier te komen dan naar school. Ik moet nu zelfs veel vroeger opstaan om hier om 7 uur te zijn.
Nathalie: Als het goed is moet je het ook zeggen! We proberen een attitude te kweken waarbij ze streven naar het bereiken van de top.