Mentoropleiding duaal leren
3001 HEVERLEE
07 november 2023
12 vrije plaatsen
2600 BERCHEM
14 december 2023
9 vrije plaatsen
8800 ROESELARE
06 december 2023
5 vrije plaatsen
Online
23 november 2023
11 vrije plaatsen
9052 ZWIJNAARDE
20 oktober 2023
4 vrije plaatsen
Doelstelling
Tijdens deze opleiding nemen we de mentor stap voor stap mee in het leertraject van een duaal leerling. Bij elk van deze stappen bekijken we welke rol de mentor speelt om van het traject een succes te maken.
Mindset en rol van mentor
• Wat men verwacht van een mentor
• Hoe men duidelijkheid kan vragen over de rol van de mentor
• De taken en verantwoordelijkheden van een mentor
Duidelijkheid voor het traject
• Wat je bespreekt voor de leerling start
• Hoe je je als mentor opstelt tijdens deze gesprekken
Duidelijkheid geven bij de start
• Wat je bespreekt met de leerling op de eerste dag
• Over welke zaken je duidelijkheid wil geven aan de leerling
• Hoe je je als mentor opstelt tijdens deze gesprekken
Doelgericht begeleiden
• Hoe je samen met de school een opleidingsplan opstelt
• Hoe je instructies geeft
• Hoe je zorgt voor een dagdagelijkse opvolging door feedback en opvolggesprekken
• Hoe je tussentijdse opvolggesprekken voert
Doelgericht evalueren
• Wat je bespreekt tijdens een evaluatiegesprek
• Hoe je best een evaluatiegesprek voert
Doelgroep
Begeleiders en mentoren die in het kader van duaal leren leerlingen (gaan) begeleiden voor de volgende richtingen: • Alle lasopleidingen zowel duaal als Leren en Werken • Elektromechanische technieken duaal, Onderhoudsmechanica duaal, Mechanischevormgeving duaal, Mechanische vormgevingstechnieken duaal, Omsteller-verspaningen Monteerder-afregelaar dual & Technieker Industriële Procesautomatisatie
Programma
Tijdens deze opleiding nemen we de mentor stap voor stap mee in het leertraject van een duaal leerling. Bij elk van deze stappen bekijken we welke rol de mentor speelt om van het traject een succes te maken.
Mindset en rol van mentor
• Wat men verwacht van een mentor
• Hoe men duidelijkheid kan vragen over de rol van de mentor
• De taken en verantwoordelijkheden van een mentor
Duidelijkheid voor het traject
• Wat je bespreekt voor de leerling start
• Hoe je je als mentor opstelt tijdens deze gesprekken
Duidelijkheid geven bij de start
• Wat je bespreekt met de leerling op de eerste dag
• Over welke zaken je duidelijkheid wil geven aan de leerling
• Hoe je je als mentor opstelt tijdens deze gesprekken
Doelgericht begeleiden
• Hoe je samen met de school een opleidingsplan opstelt
• Hoe je instructies geeft
• Hoe je zorgt voor een dagdagelijkse opvolging door feedback en opvolggesprekken
• Hoe je tussentijdse opvolggesprekken voert
Doelgericht evalueren
• Wat je bespreekt tijdens een evaluatiegesprek
• Hoe je best een evaluatiegesprek voert
Voorkennis
Geen
Toelatingsvoorwaarden
Actief zijn of willen zijn als mentor binnen duaal leren
Getuigschrift
Een certificaat van mentoropleiding wordt verkregen na het volgen van de verdiepingsdag. Hiermee heeft de mentor recht op de doelgroepvermindering voor mentoren.