Effectief aankopen
Doelstelling
• U verkrijgt inzicht in uw actuele aankoopstrategie en evalueert uw eigen prestaties.
• U leert aankoop, als logistieke bedrijfsactiviteit, in een bredere (zelfs strategische) context plaatsen.
• U verwerft een pak technische en juridische kennis, direct toepasbaar in uw dagelijkse aankooppraktijk.
Doelgroep
Bedienden die voltijds of occasioneel (willen) instaan voor de perfecte toelevering van goederen en/of diensten in het bedrijf.
Programma
• De plaats van inkoop in de organisatie
o Het belang van inkoop in uw organisatie
o Het inkoopontwikkelingsmodel
o Kenmerken van inkoop nieuwe stijl
o Taken en verantwoordelijkheden van inkoop
o Verdere evoluties en trends
• Toepassing:
o Case: Het inkoopontwikkelingsmodel in uw eigen organisatie
• Het inkoopproces – algemeen
o Specificatie
o Marktonderzoek en leveranciersselectie
o Prijsvraag
o Onderhandelen
o Contracteren en bestellen
o Leveranciers beheren
• Total Cost Management
o TCO (Total Cost of Ownership)
o Kostenreductietechnieken
o Uitbesteden, make or buy
• De voorbereiding van een onderhandeling
o De Kraljic Matrix
o Positiebepaling
o Opbouw van de onderhandelingsagenda
• Toepassing:
o Case 1: TCO uitwerken
o Case 2: Praktische toepassing portfolio analyse en positiebepaling
o Case 3: Agenda
Getuigschrift
Iedere deelnemer ontvangt een getuigschrift van deelname.