Train the trainer: Team-/werkleider
Programma
Een goede systematische instructie geven
• Werken volgens het journaalprincipe
– De inleiding
• Wat is de bedoeling van de inleiding?
• Waaruit bestaat een goede inleiding?
– Het midden: de instructie zelf
• Aandachtspunten
• Trainingslogica
– Het slot: de actieve controle
• Wat is actieve controle?
• Waarom actief controleren?
• Hoe actief controleren?
• Een vangnet voorzien
• De vier didactische basisprincipes
– Motiveren: hoe kan ik mijn doelgroep motiveren voor de opleiding?
– Aanschouwelijk zijn: hoe schakel ik verschillende zintuigen in en werk ik zo concreet mogelijk?
– Differentiëren: hoe houd ik rekening met mijn publiek en met de individuele verschillen tussen op te leiden personen?
– Sociale interactie ondersteunen: hoe zorg ik voor een goede wisselwerking tussen mezelf en de arbeiders?
• Jezelf als trainer leren kennen
– Verbale aandachtspunten
– Aangepast en exact taalgebruik
• Duidelijk taalgebruik- Intonatie-Uitspraak-Stem-Spreekritme
• Lichaamstaal: Ondersteunend-Oogcontact – Enthousiasme
• Sta als trainer model
• Omgaan met een moeilijker publiek en met storingen
– Tips over het omgaan met vragen
– Tips over het omgaan met weerstanden
– Tips over het omgaan met storingen