Motiverend leidinggeven en emotionele intelligentie – groeitraject
Doelstelling
De deelnemers aan deze opleiding
– weten hoe hun emotionele intelligentie verder te
ontwikkelen
– versterken hun vaardigheid om op overtuigende wijze te
communiceren
– leren het gedrag van de gesprekspartner in te schatten
en er resultaatgericht op in te spelen
– kunnen zich weerbaarder opstellen door assertiever te
reageren
– hebben inzicht in hoe ze medewerkers kunnen motiveren
– kunnen de verschillende stijlen van leidinggeven situatie-
en persoonsgebonden toepassen
o instrueren
o bijsturen
o motiveren
o delegeren
o corrigeren
– leren diverse soorten gesprekken correct toe te passen
– krijgen inzichten om de medewerkers beter te coachen
Doelgroep
2de lijns leidinggevenden
Programma
– Emotionele intelligentie
o Wat houdt emotionele intelligentie in?
o Welke voordelen biedt een goed ontwikkeld EQ?
o Welke items zijn sterk ontwikkeld bij een goede
leidinggevende?
o Inzicht in de eigen EQi-score
o Tips om de eigen emotionele intelligentie te ontwikkelen
o Inzicht in de evolutie die ieder individueel maakt tijdens
het opleidingstraject
– Evolutie van de organisatie en de rol van de
leidinggevende hierin
o Wat houdt de taak/rol van de leidinggevende in?
o Wat is het essentiële verschil tussen coachen en
leidinggeven?
o Wat zijn de doelstellingen van de organisatie en hoe
kunnen deze overgebracht worden?
– Communicatie
o Bevorderende en belemmerende factoren binnen het
communicatieproces
o De gepaste actieve luisterreflex
o De vraagtechniek: open en gesloten vragen, controle
vragen, akkoordvragen…
o De empathisch-directieve benadering van de
gesprekspartner
o Emotionele boodschappen op een rationele manier
communiceren
o Communicatie en overtuigen
– Typerend gedrag
o De persoonlijkheidstypologieën leren kennen en er
gepast op inspelen om een optimale communicatie te
bekomen en een beter inzicht te krijgen in het eigen
functioneren.
– Conflicthantering
o Hoe ontstaan spanningen en conflicten?
o Hoe kunnen we een conflict vermijden?
o Hoe reageer ik in een conflict?
o Afhankelijk van de situatie, het conflict anders
benaderen.
o Hoe ontstaan weerstanden?
o Hoe die weerstanden vermijden of minimaliseren?
o Hoe ze op een optimale manier wegwerken?
– Feedback geven
o Wat is feedback?
o Essentiële voorwaarden voor feedback
o Aanvaarden van en reageren op feedback
– Assertiviteit
o Het verschil tussen assertiviteit en agressiviteit
o Non-verbale assertieve gedragingen
o Hoe reageren op niet-assertief gedrag?
o Positieve boodschappen durven geven en ontvangen
o Nee zeggen
o Voeren van een slecht nieuwsgesprek
o Wat is een klacht? Verschil tussen klager en klacht
o Hoe klachten correct formuleren?
o Hoe een persoonlijke klacht opvangen?
– Motivatie
o Welke rol kan de organisatie, de functie, het
management, de collega’s, de medewerkers… spelen bij
het de- of motiveren van de medewerkers?
o Inventaris van de eigen motivatoren en de-motivatoren
en deze van de medewerkers
o Wat kan ik zelf doen om mijn omgeving beter te
motiveren?
– Situationeel Leidinggeven
o Welke stijlen van leidinggeven hebben we?
o Hoe kunnen we duidelijke instructies geven?
o Hoe treden we disciplinair op?
o Het slecht nieuws gesprek
o Het bijsturingsgesprek
o Het participatief leidinggeven
o Hoe voeren we een coachingsgesprek?
o Hoe delegeren?
Getuigschrift
De deelnemer ontvangt een deelname attest tijdens de laatste opleidingsdag.