Kies jouw groep en regio!

Ieder fonds een aanbod op maat.

Als je geen toestemming geeft, mogen we jouw keuze niet opslaan en kan je niet de meest relevante inhoud zien.

Ik werk voor PC219 'controleorganisme'

Kies

Communicatie op de werkvloer

Opleiding
 

Wanneer je “neen” zegt op een vraag, vindt een medewerker/collega/klant… dat zelden prettig en kan hij boos worden of zwijgend mokken. Als je daar niets mee doet, raakt de relatie verstoord. Dat kan ook gebeuren wanneer je iemand aanspreekt op ongewenst gedrag. Dan kan de ander in de verdediging schieten of reageren met een verwijt. Als je daar niet goed op reageert, komt je boodschap niet binnen.


Kies Locatie / Startdatum

Duurtijd:

1 Dag

Sessies

1

Opleidingsvorm

Klassikale opleiding

Inschrijven


Programma

Dagdeel 1: Grenzen stellen: neen zeggen en de relatie met de ander intact houden

Inhoud
Duidelijk communiceren, de balans tussen te voorzichtig en te pittig
– Helder zeggen wat je niet wilt
– Wat gebeurt er na de ‘neen’?
– Van verontwaardiging naar acceptatie
Het verschil tussen subassertief, agressief, manipulatief en assertief gedrag
Wat je niet zegt maar wel vertelt (de impact van non-verbale communicatie)

Gesprekstechnieken:
– de assertieve neen (snap wat de ander wilt, zeg wat jij wilt, vang de reactie van de ander op,
begrip opbrengen (indien de ander blijft argumenteren)
– de kapotte grammofoonplaat (indien de ander maar blijft volhouden en argumenteren)
metacommunicatie (indien iemand nog blijft doordrammen)

Dagdeel 2: Iemand aanspreken op gedrag

Een collega is regelmatig onvriendelijk tegen een andere collega en vindt van zichzelf dat hij goed bezig is want “hij laat zich niet doen”. Zeg je er wat van? Jouw leidinggevende heeft onrealistische eisen. Wat doe je ermee?
Soms doen mensen dingen die jou direct of indirect schaden. Het is fijn als je ze daarop kunt aanspreken. Binnen veel organisaties is dat ook de norm: ‘Hier spreken we elkaar aan’. Maar in de praktijk is dat heel lastig, want mensen zijn maar zelden blij met ongevraagde feedback. Het resultaat is dat ze mokken, je negeren, zich terugtrekken of ruziemaken. Dat is de belangrijkste reden waarom we ze liever niet aanspreken.

Nochtans zijn er manieren om te voorkomen dat mensen weerstand bieden. Als je doorhebt wat er gebeurt met mensen die kritiek krijgen, weet je hoe je beter kan reageren.
Zo slaag je erin om constructieve gesprekken te houden en klaarheid te scheppen.

Inhoud
– Iemand aanspreken zonder lading
– Zelfrechtvaardiging als logische reactie en hoe daarmee omgaan
– 5 G-Gesprekstechniek stap voor stap:
– Feitelijk beschijven van andermans gedrag
– Het effect van het gedrag van de ander verbaal spiegelen
– Pull-techniek: vaak is het productiever om iemand zelf met oplossingen te laten komen dat dat je zegt wat ze vanaf een bepaald moment moeten doen

Daarnaast hebben we aandacht voor:
– Valkuilen (oordelen, overdrijven, interpreteren …)


Locatie

Kwadestraat 149b, 8800 Roeselare

Locatie

Bal & Klein
Kwadestraat 149b
8800 Roeselare
Plan je route